Mammapalsta

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 Omat asetuksetOmat asetukset   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Liian korkea FSH -arvo?

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mammapalsta -> Lapsettomuus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Fallon75
Vieras

LähetäLähetetty: 3.12.2008 13:34:37    Viestin aihe: Liian korkea FSH -arvo? Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyyköhän täältä mulle kohtalotoveria? Ikää minulla 33v.

Minulla ei oikeastaan koskaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ole ollut säännöllistä kiertoa. E -pillereitä söin parikymppisenä 7 vuotta ja loppuvaiheessa alkoi tulla mitä erilaisimpia oireita, lähinnä vuotohäiriöitä, kun vuosia pillereiden avulla kierto kuitenkin oli kunnossa. Kun lopetin pillerit kokonaan haaveissa lapsi, kierrot palautuivat epäsäännöllisiksi, kuten olivat ennen pillereitäkin, ja sitten alkoi kuumat aallot ja tuskaiset olot niiden aikana. Menkat jäivät pois moniksi viikoiksi.

27 vuotiaana sain lähetteen naistentautien polille lapsettomuushoitoihin ja piikkihoitoja meillä olikin muutamana talvena. Verikokeissa huomattiin, että FSH -arvo oli toisinaan minun ikäiselleni liian korkea, taisi olla parinkympin luokkaa tuolloin pahimmillaan. Niinä kuukausina, kun arvo oli esim.1,9, piikitettiin, mutta munasoluja ei juuri saatu aikaiseksi ja jos saatiinkin, niin niitä oli yksi ja raskaus ei niistä alkanut. Harkittiin vakavasti luovutettua munasolua, käytiin läheisen kaupungin yliopistollisessa sairaalassakin siitä puhumassa ja silloin huomattiin, että minulla olikin yksi munasolu kehittymässä, joten ei vielä käynnistetty prosessia luovutetun munasolun saamiseksi. Ja hyvä niin Very Happy. Sen jälkeen kaikki hoidotkin lopetettiin, keskityttiin ihan muihin asioihin.

Ja sitten heinäkuussa 2005 huomasin niin selvät ovulaatio -oireet, että ne ajat hyödynnettiin. Kaivoin vielä kaapista terolut -kuurin ja söin senkin varmuuden vuoksi, en edes tiedä olisiko sitä pitänyt syödä Confused . Elokuun alussa raskaustesti näytti plussaa VIHDOINKIN ja nyt meillä on aivan ihana 2,5 v tyttö!!

Lääkärit kehoittivat koettamaan toista lasta heti perään ja muutaman kerran me annettiinkin toiselle lapselle mahdollisuus, mutta jostakin kumman syystä emme kumpikaan olleet valmiita toiseen lapseen. Iski aivan tajuton huono omatunto, kun ymmärrettiin että olisi kiiruusti koitettava toista ja kumpikaan ei oikeasti tahtonut, joten ei sitten yritetty. Nyt kun mieli alkaisi meillä molemmilla taipua toiseen lapseen, minun kehoni ei enää toimi. Haluaisin ajatella, että näin se on tarkoitettu, että en omilla toimillani ole voinut estää enkä jouduttaa toisen lapsen syntymää, jos niin olisi tarkoitettu. Ja sitten iskee se ajatus, että miksi emme alkaneet yrittää toista vaikka ei haluttukaan?? Muistan kyllä hyvin selkeästi sen tunteen, kun ajatus toisesta ei vain tuntunut hyvältä ja kummastelen sitä, koska tyttäremme on ollut suht helppo vauva ja olemme nauttineet hänestä paljon! Nyt, kun raskaus ei enää varmaankaan onnistu, mieli sitten kovasti tahtoisi lisää lapsia. Raivostuttavaa ja käsittämätöntä Evil or Very Mad

Niin, siis ne FSH -arvot. Mitattiin minulta viime kuussa ja nyt arvo oli JO 65. Ja taas lähete naistentautien polille, tosin en enää halua lapsettomuushoitoihin ja epäilen, että niitä enää voidaan mulle antaakaan.

Onko kellään kokemusta / tietoa? Voiko arvot heitellä, voivatko ne vielä palautua edes hetkittäin normaalin rajoille? Menkkoja ei ole kunnollisia ollut moneen kuukauteen, ajoittain kuumia aaltoja, mutta ei niin rajuja kuin ne olivat jossakin vaiheessa ennen tytärtä. Mietin, että ovatko nuo arvot voineet olla jo tuolloin korkealla ja sitten vielä palautuneet normaaliksi? Jostakin luin, että niin kauan kun naisella on kuukautiset, nainen voi tulla raskaaksi vaihdevuosista huolimatta. Vaikka minulla ei kyllä ole niitä kuukautisiakaan enää. Viimeiset kunnon menkat olivat toukokuun lopulla, sen jälkeen muutama pienempi vuoto, joten ei ne ihan kokonaan ole loppuneet. Vielä.

Vaikken kellekään tällaista soisi, niin olisi jollakin tavalla helpottavaa kuulla kohtalotovereista ja heidän kokemuksistaan.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mammapalsta -> Lapsettomuus Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1